Édesítőszerek: minden, amit tudni érdemes róluk

Ha életmódváltás, fogyás vagy betegség miatt az édesítőszerek felé fordulsz, zavarba ejtően sokféle alternatívával fogsz találkozni. A természetes és mesterséges édesítők, cukoralkoholok, és sok más kifejezéseket látva megeshet, hogy tanácstalanná válsz. Nem vagy ezzel egyedül!

A különféle édesítőszereket „cukormentes” vagy „diétás” termékek ízesítésére használják, beleértve az üdítőket, édességeket, jégkrémeket, pékárukat és más élelmiszereket. Ahhoz, hogy jól válassz, érteni kell az egyes helyettesítők előnyeit és hátrányait. Mutatjuk a különbségeket!

edesitoszerek

Az édesítőszerek fajtái, előnyeik és hátrányaik

Mesterséges édesítőszerek

A mesterséges édesítőszerek szintetikus cukorpótlók, de előállíthatók természetesen előforduló anyagokból, például gyógynövényekből vagy magából a cukorból is. A mesterséges édesítőszereket intenzív édesítőszerként is nevezik, mert jóval édesebbek, mint a cukor.

Leggyakoribb mesterséges édesítőszerek: szukralóz, szacharin, ciklamát, aszpartám, aceszulfám-K.

A mesterséges édesítőszerek vonzó alternatívának tűnhetnek, mivel gyakorlatilag kalóriamentesek, ezért fogyókúrás és cukorbeteg étrendbe illeszthetők. Ezenkívül gazdaságosak, hiszen a mesterséges édesítőszernek csak a töredéke kell ahhoz a cukormennyiséghez képest, amelyet általában egy édességhez vagy kávéhoz használnánk. A legtöbb mesterséges édesítő sütéshez és főzéshez is használható, ezért népszerűek a konyhában. A legtöbb hagyományos recept elkészíthető cukormentes változatban is. A nagy erősségű édesítőszerekből viszont jóval kevesebb kell, mint a cukorból, ezért ezeket a recepteket – főleg a süteményeket – többnyire módosítani kell. Egyes mesterséges édesítőszereknek utóízük is lehet, ami miatt egy másik alternatíva vonzóbb lehet.

A mesterséges édesítőket évtizedek óta intenzíven vizsgálják. A kritikusok szerint rákot is okozhatnak, emiatt a legtöbb mesterséges édesítőt egészségtelennek tartják. Az aktuális álláspont szerint korlátozott mennyiségben fogyasztva nem veszélyesek. Ugyanakkor bölcs dolog tisztában lenni azzal, hogy ezek az olcsó szintetikus anyagok a szalonnától kezdve mindenben megtalálhatók, így tudatunkon kívül jóval többet fogyaszthatunk belőlük, mint amennyi biztonságosnak tekinthető.

„Újszerű” természetes édesítőszerek

Az újszerű édesítőszereket nehéz bármelyik ismert kategóriába sorolni. Ilyen például a stevia, ami egy természetes növény, de csak magasan finomított és tisztított formában engedélyezik forgalomba hozni (por, tabletta és folyékony formában). Az így kapott édesítőszer 300-szor édesebb a cukornál, kalóriamentes, nem emeli meg a vércukorszintet, ezért cukorbetegek és inzulinrezisztenciában szenvedők is fogyaszthatják. Drágább, mint a szintetikus édesítők, és van egy kesernyés utóíze, amit sokan nem kedvelnek.

A steviának sincs volumene, ezért sütemények vagy fagylaltok készítésekor más édesítőkkel, többnyire cukoralkoholokkal keverik. Ennek köszönhetően a kész termékek élvezeti értéke és textúrája jó minőségű lesz. A Single Zéro Jégkrémjeink készítéséhez mi is kombináljuk a steviát cukoralkoholokkal.

Ilyen újszerű édesítőnek számít az alacsony szénhidráttartalmú tagatose is, amit a tejtermékekben található laktózból állítanak elő. Ha laktózérzékeny vagy, és egy címkén a tagatose szót látod, jobb, ha nem teszel vele próbát.

Cukoralkoholok

A cukoralkoholok (poliolok) olyan szénhidrátok, amelyek természetesen előfordulnak bizonyos gyümölcsökben és zöldségekben, de szintetikusan is előállíthatók. Elnevezésük ne zavarjon meg, hiszen a cukoralkoholok nem alkoholtartalmúak.

A cukoralkoholokat nem tekintik intenzív édesítőszereknek, mert édesítőerejük kisebb a cukorénál.

A cukoralkoholok fajtái: mannit, szorbit, maltit, xilit, eritrit.

A cukoralkoholoknak, az eritrit kivételével van kalóriatartalmuk, de alacsonyabb, mint a cukoré, ezért ezek is vonzó megoldást kínálnak például a fogyókúrázóknak. Az eritrit alacsony glikémiás indexével (GI: 1) is kitűnik a többi cukoralkohol közül, és ennek köszönhetően cukorbetegek is fogyaszthatják. Gyakran steviával keverik a jó állag és a kellemesen édes íz elérése végett.

Az édesítőszerek kiválasztásához érdemes tudatosan hozzáállni. A mesterséges és természetes édesítőszerek ugyan segítenek a fogyásban, illetve a testsúly menedzselésében, de önmagukban nem csodaszerek. Az egészséges testsúly elérése érdekében fogyassz több zöldséget, proteint, egészséges zsírokat, és ha teheted, mozogj minden nap legalább 20-30 percet.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük