Laktózmentes diéta: közel 3 millió magyar szenved laktózérzékenységben

A laktóz, azaz a tejcukor természetesen előfordul mindenféle tejben, tejtermékben és tejkészítményben, valamint olyan ételekben, amik tejet vagy tejszármazékot tartalmaznak. Ezt az összetett cukrot csak akkor tudja az emberi szervezet megemészteni, ha egy laktáz nevű enzim lebontja egyszerű cukrokká. Ha ez nem történik meg, vagy zavar van a laktáz termelődésben, akkor beszélünk laktózérzékenységről. A laktózérzékenységet a laktózmentes diéta betartásával könnyen kordába lehet tartani, és most azt is megmutatjuk, hogyan.

laktózmentesség

A laktózérzékenység tünetei

A laktózérzékenységet viszonylag könnyen és gyorsan le lehet fülelni, hiszen jellegzetes tünetei a tejet tartalmazó ételek elfogyasztása után 30-60 perccel később jelentkeznek. Többnyire emésztőrendszeri eredetűek: haspuffadással, hasgörccsel, hasmenéssel párosul, de nem ritka tünet a fejfájás, a hányinger vagy a köldök körüli görcsös fájdalom sem. Bár könnyen beazonosíthatók a laktózérzékenység tünetei, mégis óva intünk az öndiagnózistól, hiszen hasonló tüneteket okoz a gluténérzékenység is. Mielőtt diétázni kezdenél, végeztess el magadon egy teljeskörű ételallergia vizsgálatot.

Tudtad? Egy korábbi statisztika alapján közel 3 millió magyar szenved laktózérzékenységben, ami megközelítőleg a lakosság 30 %. Ez a hatalmas szám arra ösztönözte az élelmiszeripari vállalatokat, hogy termékkínálatukat laktózmentes diétába illeszthető termékekkel is bővítsék.

Mivel a fagylalt az abszolút kedvenc, tejalapú desszertek közé tartozik, üzemünkben a legnépszerűbb ízesítésű jégkrémeket Gelatiamo Zero Laktóz néven laktózmentes formában is gyártjuk.

Laktózmentes diéta

A legtöbb dietetikus egyetért abban, hogy az olyan fontos tápanyagok, mint például a kalcium a tej, illetve tejtermékek elfogyasztásával tud a legjobban beépülni a szervezetünkbe. Ha csak laktózérzékeny vagy (nem tejfehérje allergiás), nem feltétlen jó döntés teljesen elhagyni a tejtermékek fogyasztását, főleg azért, mert a laktóz lebontását meg lehet oldani fizikai módon.

Míg korábban a laktáz enzim tabletta jelentette az egyetlen megoldást, addig napjainkra a legtöbb gyártó már a termékbe keveri magát az enzimet, így a laktózérzékenyek ugyan azt a minőségű terméket kapják, mint a nem érzékeny társaik. Egy márkán belül gyakorlatilag nincs ízben és állagban különbség egy klasszikus és egy laktózmentes tejtermék között.

A Gelatioamo Zero Laktóz laktózmentes jégkrémjeinkben például a laktózt könnyen emészthető glükózzá és galaktózzá alakítottuk, így a jeges finomságok laktóztartalma <0,1b/100 g, így laktózmentes diétába illeszthető.

Mit ehetsz és mit nem a laktózmentes diétában?

A laktózmentes diétában bármit ehetsz, amiben nincs tej vagy tejszármazék, vagy jelölten laktózmentes. A laktózmentes termékeken írásban és/vagy piktogramokkal jelölni kell a diétás jelleget. A gyártóknak érdeke a jelölés, ezért 2021-ben már könnyű dolgod van a diétás ételek beszerzésével.

Zöld utas alapanyagok

Ha egy termékcímkén az alábbi megnevezéseket látod, veheted és eheted: laktáz, laktalbumin, laktilát, kalciumvegyületek.

Tiltólistás alapanyagok

Az élelmiszeriparban sokféle szót használnak a laktóz különböző formáinak leírására. Ha nincs feltüntetve a laktózmentesség, minden esetben olvasd el az élelmiszerek címkéit, és tartsd magad távol az alábbi összetevők bármelyikétől: tej, tejpor, szilárd tejszármazék, laktóz, kazein, kazeinát, tejcukor, aludttej, tejsavó, sajt, túró, tejsavópor, vaj, tejsavófehérje, kefir, tejszín, joghurt, tejsavó alapú édesítőszer citopánpor, tejes margarin.

A laktózmentes diéta egyik legfontosabb alapszabálya a figyelmes címkeolvasás. A laktóz számtalan rejtett formában belekerülhet egy élelmiszerbe, sokszor olyanokba is, amiknek semmi köze a megszokott tejtermékekhez.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük