Édességek a cukorbeteg diétában: ezekre figyelj oda!

Édességek a cukorbeteg diétában? Sokan pánikba esnek, amikor kiderül a betegségük, de valójában a diagnózis nem jelenti azt, hogy egy cukorbeteg soha többet ne ehetne édességet.

Egészséges fagylalt? – Ezekből tudod, hogy jó minőségű fagyival van dolgod!

Egy-két alapélelmiszer lecserélésével és a cukormentes kész édességek választásával könnyen kielégítheted az édesség utáni sóvárgásod anélkül, hogy a vércukorszinted az egekbe szökne.

A desszertek korlátozásnak tűnhetnek, mivel a legtöbb magas cukortartalmú. Ne felejtsd el azonban, hogy a cukorbetegeknél a napi összes szénhidrát mennyiséget kell figyelemmel kísérni.

Egy kis kiigazítással ebbe a desszert is belefér. Írásunkban most összefoglaltunk néhány ’cukorbeteg desszert irányelvet’, amiket érdemes megfontolnod és betartanod.

Édességek a cukorbeteg diétában: ezekre figyelj oda:

1# Cseréld le a szénhidrátokat

A cukorbeteg és az inzulinrezisztenciás diétában is kulcsfontosságú az elfogyasztott szénhidrátok felszívódási sebessége. Ez nem csak a desszertekre, hanem minden más ételre vonatkozik. A finom lisztből és keményítőből készülő édességeket (és ételeket) lassú felszívódású, rostokban gazdag gabonaőrleményekre kell lecserélni.

Rengeteg lehetőség közül választhatsz, az egyik legsemlegesebb ízű és tápanyagokban gazdag gabona a zab, amiből szinte mindenféle süteményt elkészíthetsz. Ez persze nem jelenti azt, hogy mindennap desszerttel kellene zárni a napot. Élvezd inkább mértékkel!

2# Csökkentsd az adagokat

Egy egészséges ember számára napi 4-6g/testsúly-kilogramm szénhidrát fogyasztása javasolt. Cukorbetegként mindenképp szakorvossal kell beállíttatni a szénhidrát (ch) mennyiséget, és ezt számolni (később figyelni) kell. Sajnos azonban egy-egy péksütemény vagy egy szelet torta meghaladhatja az egy étkezésre eső maximális ch mennyiséget. Válassz, vagy készíts magadnak kisebb adagokat, hogy maradjon lehetőség a zöldségeknek és a gabonáknak is a napirendedben. A maglisztekből készült falatkák, nyers golyók tökéletes desszertalternatívák lehetnek cukormentesen készítve.

3# Kerüld a mesterséges édesítőszereket

Míg a mesterséges édesítőszerekkel készített desszertek csökkentik a kalóriákat és a szénhidrátokat, jobb, ha megpróbálod kiiktatni őket az étrendedből. Mivel a mesterséges édesítőszerek sokkal édesebbek, mint a cukor, fokozhatják az édesség utáni vágyat. Kimutatták, hogy képesek megváltoztatni a bélbaktériumokat is, ami befolyásolhatja a szervezet vércukorszint-szabályozását.

Válaszd helyettük a természetes édesítőszereket vagy a 0 kalóriás poliolt, az eritritet.

4# Egyél gyümölcsöt

A WHO több évtizedes ajánlása szerint napi 400 g zöldség és gyümölcs fogyasztásával csökkenthető számos betegség kockázatának a kialakulása, és javítható az általános egészségi állapot.

A cukorbetegeknek azonban a 'több zöldség, kevesebb gyümölcs’ elvet kell követniük, mivel a legtöbb gyümölcsnek magas a szénhidráttartalma. Ugyanakkor fontos szem előtt tartani, hogy a bennük lévő rostok, vitaminok, antioxidánsok és egyéb ásványi anyagok nélkülözhetetlenek a szervezet számára. Cukorbetegeknek a reggeli és a kora délelőtti órákban javasolt gyümölcsöt enni, este jobb kerülni.

Átlagos ch tartalom/100 g gyümölcsben.

Az adagok hámozott és magozott mennyiségben értendők, egészben. Cukorbetegként lehetőség szerint ne pépesítsd vagy turmixold a gyümölcsöket, mert azáltal megnő a glikémiás indexük.

  • 7 gramm vagy annál kevesebb szénhidrát: alma, citrom, grapefruit, málna, eper, szeder, görögdinnye, ribizli
  • 8-10 gramm a szénhidrát: egres, birsalma, őszibarack, sárgabarack, nektarin, sárgadinnye, narancs
  • 11-15 gramm a szénhidrát: cseresznye, meggy, kivi, körte, mandarin, szilva, áfonya
  • 15 gramm vagy annál több a szénhidrát: szőlő, banán, datolyaszilva, gránátalma, mangó

5# Cukormentes jégkrémek

A fagylaltozás nem tűnhet annyira szórakoztatónak, ha cukorbetegségben szenvedsz, de aggodalomra semmi pánik. A Gelatiamo Single Zero jégkrémjeinket – megfelelő számolgatás mellett – gond nélkül élvezheted.

Hozzáadott cukrot egyik íz sem tartalmaz, a mellékízmentes élvezetről a természetes édesítők (stevia) és különféle poliolok (pl. eritrit) gondoskodnak. Az egyes ízekben, mint például az Erdei Gyümölcsös Joghurt, gyümölcs formájában előfordulnak ugyan természetes cukrok, de a hozzáadott cikória rost ellensúlyozza ezt a kis mennyiséget.

A magyarok túlnyomó többsége túl sok szénhidrátot és ezen belül cukrot fogyaszt. Ez a legtöbb esetben elhízáshoz vezet, ami a II-es típusú cukorbetegség előszobája. Természetesen az egészséges alapanyagokból készülő és ellenőrzött adagokban fogyasztott desszertek még a cukorbetegek étrendjébe is beilleszthetők. A legfontosabb a tudatosság, az odafigyelés a mértékletesség.

Ha gondjaid vannak a vércukorszinteddel, fordulj szakemberhez!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük