Laktózintolerancia

Azaz a tejcukor érzékenység

A tejcukor (laktóz) két egyszerű cukorból (glükózból és a galaktózból) felépülő szénhidrát. A táplálékkal elfogyasztott laktóz emésztése normál esetben a vékonybélben történik, ahol a laktáz enzim egyszerű cukrokká (glükózzá és galaktózzá) bontja, amelyek így már fel tudnak szívódni. Abban az esetben, ha a laktáz enzim hiánya vagy csökkent termelődése áll fenn, a tejcukor egy része vagy egésze bontatlanul halad tovább a bélrendszerben, és a vastagbélben lévő normál bélflórát alkotó bélbaktériumok bontják el végül rövid szénláncú zsírsavakká és gázokká. A laktózintolerancia a tejcukor emésztésének zavara. Jellemző tünetei a nem megfelelő emésztésből származó melléktermékek, valamint a nagy ozmolalitású tejcukor vízmegkötésének következményei. Tünetei tehát a puffadás, görcsös hasi fájdalom és hasmenés.

Létezik öröklött, genetikailag meghatározott formája, de nagyon gyakori az úgynevezett másodlagos forma, ami más probléma vagy alapbetegség következtében alakulhat ki. Ilyenek például a gyulladásos bélbetegségek (Crohn-betegség, colitis ulcerosa), gluténérzékenység, bélnyálkahártyát érintő fertőzéses megbetegedések, sebészeti beavatkozások, daganatos betegeknél hasi besugárzás, egyes gyógyszerek szedése.

A laktózérzékenység gyakorisága 7-20% körüli a világban, de jelentős eltérést mutat a földrajzi elterjedése. Az afrikai és ázsiai népcsoportok között akár 90%-os is lehet az előfordulása, Európában északról dél felé haladva növekszik az előfordulása, a skandináv országokban 2-3% körüli. Magyarországon a felnőtt lakosság közel harmada érintett.

A tej és tejtermékek fontos teljes értékű fehérjeforrások és egyik legfontosabb tápanyaguk a kalcium, így teljes elhagyásuk az étrendből megfelelő pótlás nélkül hiányállapotot eredményez. A napi kalcium szükségletünket tejet, tejterméket tartalmazó, változatos étrenddel lehet fedezni, mivel a legjobb természetes kalciumforrások. A laktózszegény étrend is a kiegyensúlyozott táplálkozási ajánlásoknak felel meg, tehát tartalmaz tejet és tejterméket, csak az étrendet úgy kell összeállítani, hogy annak laktóz tartalma ne haladja meg a még tolerálható mennyiséget.

Egyre szélesebb választékban kaphatók laktózmentes tej és tejtermékek, illetve egyéb laktózmentes élelmiszerek, amelyek biztosítják a tejcukorérzékenyek számára is a változatos étrendet. A laktózintolerancia étrendjét meghatározza az „egyéni tolerancia”, amely a laktáz enzim aktivitásának függvénye. Ez azt jelenti, hogy vannak olyan betegek, akik bizonyos mennyiségű laktózt el tudnak fogyasztani, mások viszont kénytelenek teljes tejcukormentes diétát tartani. A legtöbb beteg bizonyos mennyiségű alacsony laktóztartalmú tejterméket, főleg savanyított tejtermékeket, sajtokat tolerál.

A laktózmentes tej, tejtermék vagy egyéb élelmiszerekből, nem kivonják a laktózt, hanem a gyártás során laktáz enzimet adagolnak hozzá, ami a glükózzá és galaktózzá bontja a laktózt, hogy a tejcukorérzékenyek számára is emészthető legyen.

Nagyon fontos, hogy a tejcukorérzékenységet ne keverjük össze a tejfehérje-allergiával. A tejfehérje-allergia a tehéntej fehérje összetevőire kialakuló túlérzékenységi reakció, mely során a szervezet immunrendszere a tejfehérjét allergénként észleli és ellene kóros immunválaszt ad. A kezelés egyetlen módja az allergén, azaz a tejfehérje teljes kiiktatása az étrendből. Ez azt jelenti, hogy kerülni kell nemcsak a tejet és tejtermékeket, de minden olyan élelmiszert is, amely akár nyomokban ezeket vagy származékaikat tartalmazhatja.

Csengeri Lilla
dietetikus, okleveles táplálkozástudományi szakember