Cukormentesség a táplálkozásban

Gelatiamo Single Zero

A Gelatiamo Single Zero jégkrémek laktóz- és hozzáadott cukormentesek. Szénhidráttartalmuk figyelembevételével beilleszthetők cukorbetegek, szénhidrátanyagcsere-zavarokkal küzdők (inzulinrezisztencia, emelkedett éhomi vércukor, csökkent glükóztolerancia) étrendjébe. Laktózmentesek, így laktózérzékenyek is fogyaszthatják. Egészségtudatos táplálkozást folytatók számára is ajánljuk a termékcsaládot, azoknak, akik igyekeznek hozzáadott cukorbevitelüket csökkenteni, illetve kalóriatartalmának figyelembevételével testsúlycsökkentő étrend részei is lehetnek.

Cukormentesség

Mit rejt az élelmiszercímke?

Élelmiszervásárlásnál mindig olvassuk el a termékek címkéjét, ezeken rengeteg hasznos információt találunk, de természetesen tudni kell őket megfelelően értelmezni. A következőkben ebben igyekszünk segítséget nyújtani.

  • Cukrok

Egészségre gyakorolt hatás szempontjából fontos elkülöníteni az élelmiszerekben található természetes és hozzáadott cukortartalmat.  A tápérték táblázatban található a „szénhidrát- amelyből cukrok” sorban feltüntetett cukor mennyiségébe egyaránt beleértendő az adott élelmiszer természetes és hozzáadott cukortartalma is. Hozzáadott cukrot akkor tartalmaz egy termék, ha az összetevők között is látjuk felsorolva.

Cukor természetes formában előfordul többek között a gyümölcsökben, zöldségekben, a tejben és tejtermékekben pl. gyümölcscukor, tejcukor formájában, de minimális mennyiség még a gabonákban is található.

A hozzáadott cukorra az élelmiszercímkén a következő kifejezések utalnak például: cukor, glükóz, dextróz, glükóz-fruktóz szirup, barna cukor, kukoricaszirup, méz, invertcukor, keményítőszirup, szacharóz, juharszirup, melasz, rizsszirup, agavészirup, kókuszcukor.

Az összetevők a csomagoláson csökkenő sorrendben vannak feltüntetve, vagyis az az összetevő szerepel az elsők között, amiből a legtöbbet tartalmazza a termék.

  • Poliolok

A poliolok másnéven cukoralkoholok, szénhidrátok redukálásával képződnek és cukorpótlóként használják őket. A redukció során a cukrok oxocsoportjának oxigénatomja – ami eddig egy szénatomhoz kapcsolódott – egy hidrogénatomhoz kapcsolódik s így létrejön az alkoholokra jellemző hidroxilcsoport. Ne ijedjünk meg a cukoralkoholoknak nincs a hétköznapi értelemben vett alkoholtartalmuk, ezért vezetés előtt is bátran fogyaszthatók. Vízben jól oldódó, többnyire édes ízű vegyületek. Közéjük tartozik többek között az édesítésre használt: xilit, eritrit, szorbit, maltit és laktit.

cukormentesség a táplálkozásban

Mire figyeljünk cukorbetegként (illetve inzulinrezisztencia, emelkedett éhomi vércukor vagy csökkent glükóztolerancia esetén is)?

A cukorbetegek illetve az inzulinrezisztenciában szenvedők étrendje az egészséges táplálkozás alapelveire épül kisebb-nagyobb megszorításokkal. A diéta fontos része, hogy minden étkezés tartalmazzon szénhidrátot megfelelő mennyiségben és minőségben. A szükséges szénhidrát mennyiségét és eloszlását a kezelőorvos/dietetikus határozza meg az alkalmazott terápia függvényében, ezt követően a dietetikus feladata a személyre szabott diéta összeállítása. Minden esetben fontos része a diétának a szénhidrátszámolás, melynek elsajátításában szintén dietetikus szakember tud megfelelő segítséget nyújtani. A hozzáadott cukrokat és az azokat tartalmazó élelmiszereket, ételeket ki kell zárni az étrendből, viszont a természetes cukorforrások beszámolva a napi szénhidrátmennyiségbe, megfelelő napszakban fogyaszthatóak.

A Single Zero termékcsalád hozzáadott cukroktól mentes, így szénhidráttartalmának beszámításával beilleszthető cukorbetegek és inzulinrezisztensek étrendjébe, természetesen a személyre szabott diétának megfelelő mennyiségben, gyakoriságban és étkezében. A hozzáadott cukormentes jégkrémek is gyorsan felszívódó szénhidrátforrásnak számítanak, hiszen van természetes cukortartalmuk, mely tejből és gyümölcsből származó, ezt az étrendbe illesztéskor vegyük figyelembe.

Minden terméken megtalálható a tápértéktáblázatban, hogy 100 grammjában hány gramm szénhidrátot tartalmaz, ezzel számolva kell beilleszteni az egyéni étrendbe. A Single Zero termékcsaládban használt édesítőszerek mind alkalmazhatóak cukorbetegek diétájában is.

Tejcukor-érzékenység, azaz laktózintolerancia

A Single Zero termékcsalád nem csak hozzáadott cukormentes, de laktózmentes is, hogy még több meghatározott étrendet követőnek lehessen megfelelő választás, illetve azok számára is étrendbe illeszthető legyen, akiknek a hozzáadott cukor kerülése mellett a laktózszegénységre is figyelniük kell.

A tejcukor-érzékenységet vagy más néven laktózintoleranciát a szervezetben lévő tejcukor bontását végző enzim (laktáz enzim) hiánya vagy csökkent mennyisége okozza, így a tejcukor (laktóz) emésztése zavart szenved.

A laktózmentes tej, tejtermék vagy egyéb élelmiszerekből, nem kivonják a tejcukrot (laktózt), hanem a gyártás során laktáz enzimet adagolnak hozzá, ami glükózzá és galaktózzá bontja a laktózt, hogy a tejcukorérzékenyek számára is emészthető legyen. Így a szénhidrát- (cukor-) tartalma megmarad, csak másféle cukrokká alakul át.

A tejcukorérzékenységről bővebben

Nagyon fontos, hogy a tejcukor-érzékenységet ne keverjük össze a tejfehérje-allergiával. A tejfehérje-allergia a tehéntej fehérje összetevőire kialakuló túlérzékenységi reakció, mely során a szervezet immunrendszere a tejfehérjét allergénként észleli és ellene kóros immunválaszt ad. A kezelés egyetlen módja az allergén, azaz a tejfehérje teljes kiiktatása az étrendből. Ez azt jelenti, hogy kerülni kell nemcsak a tejet és tejtermékeket, de minden olyan élelmiszert is, amely akár nyomokban ezeket vagy származékaikat tartalmazhatja.

Cukor helyett

A Gelatiamo Single Zero termékekben a hozzáadott cukrot xilittel, eritrittel és steviával pótolták.

A xilit vagy másik nevén nyírfacukor egy, a természetben is előforduló cukoralkohol, ami megtalálható például zöldségekben és gyümölcsökben is. Régen a nyírfacukrot magából a nyírfa édes rostjaiból állították elő, innen az elnevezés, ma leginkább kukoricarostból vonják ki. Édesítőereje megegyezik a cukoréval, viszont energiatartalma 40%-kal alacsonyabb és a vércukrot elnyújtottan, lassabban emeli.  A fogak védelmében is hasznos lehet, hiszen a baktériumok nem képesek lebontani, így nem alakulhatnak ki a fogszuvasodásért felelős savak.

A xilit lassan, csak részlegesen szívódik fel a vékonybélben, ezért egy része emésztetlenül halad a vastagbélbe, ami következményeként hasmenést okozhat. Senkinek nem ajánlott naponta több mint 50 g-ot fogyasztani belőle, de előfordulhat, hogy bizonyos személyeknél ennél kisebb mennyiség is emésztőrendszeri panaszokat okoz. Egyéni fokozott érzékenység esetén érdemes kerülni.

Az eritrit egy olyan cukorhelyettesítő, amely a cukor volumenét képes biztosítani, de energiatartalma elhanyagolható, nagy része a vékonybélben felszívódik, a véráramba kerül, majd változatlan formában ürül a vizelettel. Ezért nincs energiatartalma és magas az emésztőrendszeri toleranciája is, azaz jellemzően, az emberek többségénél nem okoz puffadást, hasi görcsöket illetve hasmenést, az ajánlott fogyasztási mennyiségeket betartva.

A stevia más néven jázminpakóca Közép- és Dél-Amerikában őshonos növény, melynek a leveleiből vonják ki az édesítőszerként használt szteviol-glikozidokat. Kizárólag növényi eredetű, természetes, alacsony energiatartalmú édesítőszer, amely 250-300-szor édesebb a cukornál. Sütésre, főzésre egyaránt alkalmas, íze nem változik meg hőközlés hatására, de nagyobb mennyiségben használva kesernyés mellékíze lehet, ezért is használják általában más édesítőkkel kombinálva.

Csengeri Lilla
dietetikus, okleveles táplálkozástudományi szakember